måndag 20 februari 2012

Imorse fick jag ett samtal från vårdcentralen att min kära barnmorska är sjuuk... åh, jag som hade en tid där efter sjukgymnastbesöket.. Äsch då tänkte jag, får ta det en annan vecka då :)) Men kl halv två ringde en annan bm som hade fått en lucka och frågade om jag ville komma till henne istället vid halv tre;) Yes, självklart vill jag lyssna på det lilla livets hjärta och se hur allt står still, så jag hoppade i bilen å åkte in till stan. Denna barnmorska var väldigt trevlig och duktig på sin sak, för att inte säga nästan bättre än min ordinarie :) Hon gick igenom mina journaler noggrant och förklarade vad allt innebar för mig, jag fick tom veta saker som inte ens min ord. barnmorska nämt åt mig. Bland annat så sa hon att pga GBS streptokockerna som dom hittade i och med min UVI, så måste jag få penicillin intravenöst vid förlossningen så att inte lillbebis ska smittas av dessa.. hon gick även igenom andra nyttiga å intressanta grejjer.


Magen mättes och blodtrycket checkades. Hjärtljuden var fin fina dom med, och parvel låg så bra till så att man hörde dom extra tydligt idag, inget brus eller sånt som förut. Nu låg han jätte bra. Han ligger fortfarande med huvudet neråt, och jag fick till och med känna på det lilla livets huvud. Barnmorskan höll på att trycka å känna där, sen satte hon mina händer under hennes så jag fick känna det lilla huvudet!!! Åh, vårat lilla troll... :) Du börjar bli stor nu ju. Barnmorskan menade på att bebis inte alls är så stor som den andra barnmorskan sagt och trott, och att det inte är nåt speciellt att oroa sig med angående mitt socker heller. Så det kändes ju som bra att höra, fast jag vet att mitt socker är känsligt för vad jag äter, jag tål inte att äta ex för mycket bröd eller pasta, även om det är fullkorn... banan och mjölk höjer också mitt socker rejält, så det blir mindre intag av dom grejjerna just nu. Jag har nästan blivit beroende av frukt, grönt, bär, å fullkorn.. just nu känns det som att det har blivit ett behov för mig, som jag tror kommer hålla i sig även sen efter graviditeten. :)







Dagens värden å mått då:)

Blodtryck: 120/65

SF- mått: 33 cm

Hjärtljud: 145-155



Sockret kollar jag ju själv dagligen:)



Magen hade inte växt nåt alls i centimeter denna gång, vilket känns bra! :) Lillen trivs så bra där inne verkar det som. Han sparkar och bökar då man pratar med honom. Man märker att han känner igen våra röster. När vi spelar musik så börjar han också böka där inne! Just nu i skrivande stund lyssnar jag på
David Guetta ft Sia - Titanium, och det är en låt som han verkar gilla eller ogilla rejält ;)) aldrig har jag varit med om en sån härlig stund med många skratt med bebis.. Han sparkar å bökar hela tiden, å följer efter min hand, jag har flyttat handen säkert 30 ggr på magen och han har sparkat på handen varje gång! :) Sötnöten våran. Sen när jag slagit av musiken har han slutat sparka, och när den är igång börjar han igen!! SÖÖT! :) Han dansar till musiken:) MUMS, vad gott det där var jag värd. Ett glas med färskpressad kall apelsinjuice... Kollade sockret som efter middagen och det var fint, så ett glas juice satt bra. Inget tillsatt socker heller!! Så den ska jag börja köra på och unna mig ibland! :)


Jag försöker ladda upp bilder på dagens mage här.. men de funkar inte, får försöka lite senare!! kramkram

2 kommentarer:

  1. Skönt att allting var bra! Allt blir så verkligt när du skriver om den lillemannen:)) kram mamma

    SvaraRadera
  2. Gud vad mysigt att läsa om att allt e bra med er! :) Kanske var meningen att du skulle få träffa den här andre BM? En spontan tanke, kanske din kropp är extra duktig på att omvandla pasta o sånt till socker som är en av grundstenarna i kolhydrater vilket gör att din kropp vill öka på insulinet som bryter ner sockret i maten? :)Skickar över kramar till er! Ps jag hade också problem när jag skulle lägga upp bilder men när jag bytte över till Chrome istf explorer så funkar blogger bättre! *tips*

    SvaraRadera

Vad kul att du lämnar en kommentar! :)

Kommentera genom att klicka anonym om du inte är inloggad! Nu slipper du verifiera dig! Enkelt! :)