söndag 19 februari 2012

Renovering pågår... och idag går vi in i vecka 31.

Jag är lite off från omvärlden just nu ;) den största delen av helgen har tillbringats i vårt kära sovrum som nu är under renovering... :) hur kan det komma sig att det ALLTID är mer jobb än man tror? :) Vi har ångat tapeter, slipat, målat tak, spacklat å grejjat på där uppe.. men nu är det inte mkt kvar så får vi slänga upp våra fina tapeter å det nya fräscha golvet. ÅÅÅh vad vi kommer sova gott där inne sen, å bebis också! :)) Tro mig den där tapetångaren var en jäkla bra uppfinning, nu behöver man ju inte gruva sig lika mkt för att riva tapeter, nu får man ju lös hela våder i ett drag! Det var då en smart grejj... en annan sak, shiiit så ont jag har i min rygg, mina ben å fogar! Det sliter å värker.. jag tror att jag har gjort lite för mkt i helgen, men vad gör man inte för att få det fint till bebis anländer! :)

Idag går vi in vecka 31, och det känns faktiskt som att det börjar närma sig nu. Inne på de sista veckorna ju... man vet aldrig när liten vill dyka upp :) <3 Just nu känns det som att han kan stanna ett par veckor till så jag hinner vila upp mig å fixa till här hemma.... :)

En rapport om läget i vecka 31 då... :)

Gravid vecka 31



Bebisen


Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.

Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud.

Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för "vita" bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.


Bebis vecka 31





Du

Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför navlen och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9 och 12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås.

Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig.

Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare.


EGNA tankar


Jag håller helt och hållet med, det känns att ryggvärken börjar komma mer och mer, och jaa, jag ska ta det lugnare och lyssna på min kropp mer! :) Halsbrännan har dock minskat jätte mycket och det tror jag beror på att jag har börjat äta oftare och mindre portioner, och skippat sockret! Jag tror det var bland det bästa som kunde hända mig nu.. tur i oturen att jag har högt socker. Men nu har jag mer koll på vad jag faktiskt stoppar i mig, och jag går inte upp lika mkt i vikt som jag tror att jag skulle ha gjort annars. Hittills har jag gått upp 11 kilo totalt. Det tycker inte jag är så mycket alls, med tanke på att jag knappt kunnat gå de senaste månaderna. Det är skööönt. Nu de sista veckorna har jag stått still i vikt, å det känns ännu skönare ;)) Det här med vikten har faktiskt börjat bli mer och mer viktigt för mig. Jag vill inte ha 20 kilo att jobba bort sen efter graviditeten. USCH vad jobbbigt.. Jag ska försöka hålla mig till att inte gå upp så många fler kilo nu, men såklart måste bebis få växa ju :))

Nu börjar våran lillprins faktiskt att likna en liten nyfödd bebis! ååh, våran lilla trollunge, det ska bli så spännande att se vem du faktiskt är.. Jag å pappa pratar om dig, och längtar efter dig massor nu ju. Som Micke sa idag.. nu börjar man faktiskt bli lite leds att gå å vänta på honom, och det är sant... ;)
Jag ska be älsklingen fota en ny veckobild som jag kan lägga upp på finmagen.

Jaja, om jag skulle försöka ta mig upp för den där trappen å spackla lite till innan läggdags....

Hoppas ni haft en bra helg alla... :)


1 kommentar:

  1. Hej! Har saknat att du inte skrivit nåt, men nu blev jag lite uppdaterad:)) försök ta det lite lugnt, inte göra allt klart på en gång?? Spännande få se hur det blir där hos er:)) såg att de sålde mycket skötbordet på Blocket så du kan ju gå in och kika? Kram mamma

    SvaraRadera

Vad kul att du lämnar en kommentar! :)

Kommentera genom att klicka anonym om du inte är inloggad! Nu slipper du verifiera dig! Enkelt! :)