söndag 15 april 2012

Gravid vecka 39

Magen/bebis
Barnet

Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.
De flesta barn har nu huvudet nedåt och ligger med hakan mot bröstet i det så kallade ”huvudändläget”, som är den vanligaste förlossningsställningen för barnet.

Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära. Barnet sväljer hårstråna tillsammans med andra utsöndringar och allt hamnar i matsmältningsapparaten. Det kommer ut som barnbeck vid första tarmtömningen. I lungorna ökar produktionen av ytaktivt medel ytterligare, samt lungmognaden. Navelsträngen är omkring 51cm lång och är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Nu kan det vara svårt att märka barnets alla rörelser.


Nu är gripreflexerna starka och hon eller han reagerar mer tydligt på ljus och ljud. Nu är kroppen ganska rund och i barnets mage finns det en hel del mekonium –den första avföringen – som behöver komma ut.
De flesta barn ligger nu med huvudet nedåt. Nu är det så trångt om utrymme att armar och ben ligger klistrade längs med kroppen. Nästan alla ben i kroppen har hårdnat, men några hinner inte bli det före födseln. Barnets skalle är inte helt ihopväxt. Anledningen är att huvudet ska vara följsamt under förlossningen. En del barn har därför lustig huvudform när de kommer ut, men det kommer att återställas efterhand.

Till föräldrarna:
Bli inte alldeles fixerad vid det beräknade förlossningsdatumet! "Plus minus 14 dagar" är det som gäller vilket innebär att barnet kan födas NU eller om en månad. För många är det jobbigt, men faktum är att det är väldigt lite vi har kontroll över när det gäller barnafödande. Kroppen gör som den vill ändå.

Mamma

Bara det händer snart.....

Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här. Det sägs att när man sover dåligt det beror på att kroppen förbereder sig på det du har att vänta – ett barn, som vill ha mat dag och natt.

Vila!

Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Bättre att ständigt vara så utsövd som det går, eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång. Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken. Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället.

Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och det kan hända att du känner dig riktigt besvärad av graviditeten nu. Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet arbetar hårdare än någonsin med. Förmodligen börjar din vikt plana ut och vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen.

 Många säger att de inte känner sig helt på topp de sista två dagarna. Det är helt normalt om du känner dig instabil och har humörsvängningar. Du vänder dig kanske inåt och funderar mycket på hur det kommer att bli. Andra får plötsligt en massa energi. Det är inte ovanligt för höggravida kvinnor att börja storstäda, kasta sig in i stora bakprojekt eller tillaga enorma måltider. Den här driften att ”bygga bo” kan vara instinktiv – vi fixar till hemmet innan barnet kommer.


Egna tankar:
Jag sover dåligt nuförtiden, men jag är inte trött då jag vaknar på nätterna, utan snarare klarvaken och kan inte somna om. Så jag antar att jag förbereder mig på amningsnätterna. Förvärkarna och sammandragningarna kommer bara ibland, och är inte alls lika jobbiga som förut, däremot mår jag mer illa vilket säkert beror på att bebis trycker på lite här å där :)
Jag känner mer av vilka vakentider bebis har, och blir direkt orolig om han inte är vaken eller rör sig som han ska. När jag läser om förlossning eller amning, får jag tårar i ögonen och börjar nästan gråta! :)) Snart kommer ju våran prins. Vissa stunder är jag jätte trött och vill bara sova, medans jag andra stunder "boar" hela tiden. Vi är som noga med att alltid se till att ha städat här hemma, plockat undan disk osv.. för att det kan ju hända när som helst nu, då vill man ha fint när man kommer hem från bb... :) En tanke jag har är att jag hoppas att förlossningen kommer igång naturligt, så att jag slipper bli igångsatt efter bf. Så liten.. se nu till att komma före dess ;)
Jag längtar mer och mer efter att få krama och mysa med gossen å våran lilla familj.. och längtar massor efter att få köpa nya snygga sommarkläder, börja träna och röra på mig.. som jag sagt många gånger förut ;) Nej nu ska vi åka in till stan en sväng till... Bm besök i morrn, spännande spännande... ;) Jag är mer orolig nu än förut att det ska vara nåt galet med bebis då det är så lite plats inne i magen, plus att det är så nära nu;)
<3



1 kommentar:

  1. Allting kommer att gå bra Therese! Vila, vila nu så
    mycket du bara kan! Kram mamma

    SvaraRadera

Vad kul att du lämnar en kommentar! :)

Kommentera genom att klicka anonym om du inte är inloggad! Nu slipper du verifiera dig! Enkelt! :)