fredag 20 april 2012

Undersökning på förlossningen

Kl ett efter jag varit på toa, tagit på mig byxorna... säger det splash... å "vatten" rinner ur mig... allt genomblött och likaså mattan under mina fötter...! Upp för trappen och väcker Micke, nu får du stiga upp... hehe.. jag tror att mitt vatten har gått! :) Sagt och gjort. Vi fixar på å grejjar, rinner längs benen... huvva... ringer in till förlossningen och får prata med en dansk barnmorska som jag knappt förstår vad hon säger.. men jag förstår iaf att om vattenavgång misstänks så ska vi komma in för kontroll.

Likabra att packa klart det sista och in me allt i bilen utifall att vi får stanna.. vi sitter i lugn och ro och äter ett par mackor innan vi sätter oss i bilen å åker iväg.. Jag har så onda sammandragningar att jag måste andas mig igenom dom, och det värker i ryggen nu också. Usch. Micke får hjälpa mig med att ta på både skor och strumpor... jag når inte mina fötter längre.. min navel har också blivit helt röd och börjat puta ut 2 cm bara på en dag! hmm..... Jaja, väl inne på akuten, får vi promma en lååång prommis innan vi kommer till förlossningen, och där går jag bredbent som en ko, får ju inte ihop benen.... :) tro mig, sammandragningarna är inte sköna vid det här laget. När vi väl är framme på förlossningen, måste jag på toa.. känns som att jag håller på att skita ner mig, men inget kommer! :)

In på rummet, och då kommer denna danska barnmorska... sätter upp mig på CTG, i en halvtimma, där hon ser att jag har väldigt täta och regelbundna sammandragningar/värkar, som ibland inte ens hinner "slappna av" innan det kommer en ny.. Vi ser också att bebis är vild och mår bra... skönt... MEN... det stora MEN... et... hon konstaterar att jag är i förlossning.. men fortfarande i latensfasen.. hon undersöker mig och det är ca 1-2 cm kvar av livmodertappen, på ena sidan? hon sa att hon kom högre upp på den andra...?! Hon säger även att hon tror inte att det var vatten som kom. eftersom då borde det sippra fortfarande vid undersökning, vilket det inte gjorde! Nu sitter jag här hemma med onda, regelbundna sammandragningar och har ont.... jag borde försöka sova, men vet hur det känns då jag lägger mig, dom blir ännu värre, å på rygg kan man ju som sagt inte ligga... fick med mig smärtstillande och en sovtablett, men dom vill jag inte ta i onödan.... så vi får väl hoppas att denna latensfas med onda "värkar" inte pågår i flera veckor iallafall........ Mitt blodtryck låg nu på 145/95 ,men det menade hon är normalt med tanke på att jag faktiskt är i förlossning...... så hoppas bebis kommer snaaaart......

NÅN som har ngn aning hur länge det kan ta?! e ju svårt att säga, men det lär väl märkas!! ;)

nej, om jag ändå skulle gå upp och försöka lägga mig i egen säng.. bara passa på då man får vara hemma... 

Gunatt.....  <3

4 kommentarer:

  1. OHHH OJOJOJ!!! NU händer det?! WOW! GUD SÅ SPÄNNANDE!!!! :D Jättekramar till er!!!

    SvaraRadera
  2. Jag trodde det i slutet skulle stå att ni fått en liten pojke, det är nog snart dags!! Gud så spännande :) Jag tror att min gissning på bebben är för långt borta.

    SvaraRadera
  3. Åh vad spännande att höra, det närmar sig ändå :)
    Jag fick jobb ute på Hertsögården, verkar vara ett jättetrevligt ställe med trevlig personal så jag är hur nöjd som helst. Nu sitter jag och ringer runt efter lite lägenheter, blev vuxen över en natt känns det som! Lite skrämmande, men riktigt roligt.

    SvaraRadera
  4. Så spännande att det satt igång! Önskar er all lycka till nu!

    SvaraRadera

Vad kul att du lämnar en kommentar! :)

Kommentera genom att klicka anonym om du inte är inloggad! Nu slipper du verifiera dig! Enkelt! :)