söndag 29 april 2012

Ytterligare...

en till veckouppdatering... ;) kanske detta blir den sista då ;)

Gravid vecka 41 

Det händer inte så mycket med din bebis de sista dagarna innan förlossningen. Det är trångt i magen och bebisen förbereder sig på förlossningen. Cirka 4 procent av alla barn i Sverige föds förre vecka 38 och lika många efter vecka 42.
Din barnmorska kommer att boka in en tid för igångsättning om din bebis inte kommer ut innan 42 fulla veckor.
 
Fördelar med att gå på övertid
  • Försök att njuta av tiden du går på "övertid" och vila.
  • Du får lite extra tid på dig att förbereda dig själv inför förlossningen
  • Din kropp hinner förbereda sig på förlossningen
  • Livmodertappen blir mjuk och öppnar sig
  • Hormonet relaxin mjukar upp dina bäckenfogar
  • En förlossning som startat av sig själv är bäst så länge graviditeten har varit komplikationsfri

Förstagångsföderskor föder i genomsnitt 4 dagar efter datum för beräknad förlossning. Var beredd på och ställ in dig på att det går hela 42 veckor innan någon överhuvudtaget talar om "övertid". Slappna av och vila mycket! Medan du går på "övertid" kommer din barnmorska eller läkare att noggrant övervaka att du och fostret mår bra. Täta kontroller.

I vecka 42 ska du på övertidskontroll hos förlossningsläkare på sjukhuset. Läs om undersökningarna som görs. Mot bakgrund av denna undersökning avgörs om din förlossning ska sättas igång eller om du måste ha tålamod lite till


Egna tankar:  


 Nu känns det faktiskt inte så farligt att gå över tiden, det var jobbigare tidigare, då jag bara gick och väntade och väntade.... å väntade lite till.... Nu har jag inte lika stora problem med att gå och röra mig. Vi var å shoppade lite idag, och gick en MASSA å det var så härligt att känna.... hmm... vart ska vi gå nu då?? jag kan gå lite till å lite till.. ;)  Istället för att plågas varje steg man tar. Nu vet jag ju faktiskt att vi har max 2 v kvar så snosar vi bebis!   ;)  å det känns nära samtidigt som det känns vääääldigt långt bort! 

Detta händer för övrigt: 
Ikväll har vi grillat en massa gott, ätit en god kladdkaka med grädde å hallon till efterrätt, å har även haft de bästa besöket här på middag i form av Kenny å Sis... nu håller grabbarna på att skruva i bilen medans jag å sis sitter å surrar å tittar på tv! Mina sammandragningar kommer rätt tätt nu, och gör faktiskt en aning ont igen... både i rygg å mage! Det trycker också nedåt igen, som de gjorde förut. Folk jag möter tror ju faktiskt att jag ska tappa ut magen så mkt som den har sjunkit de senaste dagarna! ;) 

Nej, snart ska jag ta mig ett varmt bad, dricka lite mer hallonbladste å sen krypa ner i sängen! ;)

Have a nice valborgs alla! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du lämnar en kommentar! :)

Kommentera genom att klicka anonym om du inte är inloggad! Nu slipper du verifiera dig! Enkelt! :)